Welke boetes mogen geflitste bestuurders tijdens de Europese marathon verwachten?

Met de Europese flitsmarathon net achter de rug, bekijken we alvast nog eens de resultaten van vorig jaar. Hoe deden we het toen op vlak van flitsboetes? Wie werd er geflitst? Ontdek met Boetecalculat

Van woensdag 18 tot donderdag 19 april organiseerde het Europees politiesamenwerkingsverbond TISPOL een flitsmarathon over heel Europa. Ook België droeg zijn steentje bij en zette 330 agenten op 545 locaties om flitsboetes uit te delen. Wie nam er nog deel? Wat waren de resultaten van de vorige marathon?

 

Waar ontstond het initiatief?

Het idee van een dergelijke grootschalige flitsmarathon ontstond vier jaar geleden in Duitsland, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Daar mochten de inwoners toen stemmen op plaatsen waar ze de controle het liefst zagen opduiken, een traditie die ook in de jaren erna werd verdergezet. Ondertussen zijn we aan de negende flitsmarathon toe. Aan de laatste editie namen maar liefst 23 Europese landen deel, waaronder België en onze buurlanden. De bedoeling van TISPOL is niet zoveel mogelijk flitsboetes uit te schrijven, maar vooral om bewustzijn te scheppen rond verkeersveiligheid.

Dat willen ze aanpakken door de standplaatsen van de flitsers op voorhand aan te kondigen. Zo willen ze dat bestuurders nadenken of waarom juist die plaatsen werden gekozen en waarom de snelheidslimiet respecteren er zo belangrijk is. België gaf dit jaar niet op voorhand plaatsen vrij.

 

Hoe liep de vorige flitsmarathon af?

De vorige editie van de Europese flitsmarathon werd georganiseerd in oktober 2017. Toen controleerden Europese politiekrachten in totaal 1,3 miljoen voertuigen. Daarvan werden 36.561 bestuurders geflitst, wat neerkomt op 2,82%. Dat zijn betere resultaten dan de controle in april 2017, toen nog 5,13% van de gecontroleerde bestuurders geflitst werd. Toen werden er wel bijna 3 miljoen auto’s geflitst.

TISPOL blijft jaar na jaar benadrukken dat sensibilisering de hoogste prioriteit is. Daarom is de flitsmarathon ook niet hun enige initiatief. Met Project Edward is de organisatie bijvoorbeeld aan het werken naar een Europadag zonder dodelijke verkeersslachtoffers op woensdag 9 mei.

 

Hoe hoog lopen flitsboetes op?

Geflitst worden is sinds de veranderde tarieven voor verkeersboetes in België flink opgelopen, vooral bij bijzondere omstandigheden. Gewone flitsboetes bedragen sindsdien geen €55 meer bij onmiddellijke inning, maar minimum €58. Vanaf 10 tot 20 kilometer per te snel begint dat bedrag op te lopen met elke kilometer per uur te veel. Vanaf 20 tot 30 kilometer per uur te snel loopt de bestuurder het risico zijn of haar rijbewijs te moeten inleveren. Buitenlandse bestuurders die in een ander land geflitst worden, moeten hun flitsboetes meteen betalen. Als dat niet lukt, kan hun auto in beslag worden genomen.

 

Hoeveel zal mijn snelheidsboete kosten? Wat kan ik doen om een boete aan te vechten? Vraag advies aan de specialisten van Boetecalculator.