Waarom hadden we in 2017 normaal minder verkeersboetes moeten krijgen?

Waarom zou 2017 minder verkeersboetes moeten opgeleverd hebben? Welke evolutie zien we in snelheidsovertredingen? Ontdek het met Boetecalculator.

Het autogebruik in België is voor het eerst in vier jaar gedaald. Dat is het resultaat van een studie van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Het aantal ingeschreven personenwagens is wel weer gestegen, maar het aantal gereden kilometers per auto is gezakt. Waarom laten mensen meer en meer de auto achterwege en hoe zit het met totale opbrengst uit verkeersboetes in 2018?

Waarom daalt het autogebruik?

In 2017 reden we met alle Belgen samen 84,1 miljard kilometer met personenwagens. Dat betekent een minieme daling van ongeveer 0,2% tegenover 2016. De cijfers zijn toch opmerkelijk want op 2014 na steeg tijdens het voorbije decennium elk jaar het aantal gereden kilometers.

Professor en mobiliteitsexpert Dirk Lauwers meent dat de cijfers aantonen dat de piek in het autogebruik bereikt is. Lauwers zegt dat vele mensen het fileprobleem gewoonweg beu zijn. Je weet al bijna op voorhand dat je in de file gaat staan als je verplaatsing verder dan pakweg 30 kilometer is. Zeker ’s ochtends en ’s avonds tijdens weekdagen.

De alternatieven worden ook steeds aantrekkelijker. Deelsystemen voor auto’s en fietsen winnen aan populariteit en de investeringen in e-bikes en fietssnelwegen lijken hun vruchten af te werpen. Vooral de snelle elektrische fietsen maken het pendelaars mogelijk lange afstanden met de fiets af te leggen.

Hoe kon de daling groter zijn?

De daling is vrij opmerkelijk doordat het aantal personenwagens wel met 1,2 procent is gestegen, maar het aantal afgelegde kilometers per auto is wel gedaald tot 14 770 kilometer. Het lijkt er dus op dat de Belgen minder de auto gebruiken maar er niet aan denken hem weg te doen, integendeel zelfs. We vinden het nog altijd handig een auto achter de hand te hebben.

Er is ook een duidelijk onderscheid tussen mensen met of zonder een bedrijfsauto. Werknemers die een bedrijfsauto kunnen gebruiken, leggen nog altijd opmerkelijk veel kilometers af. En ook neemt het aantal bedrijfswagens toe.

Hoe is de evolutie in verkeersboetes?

Minder gereden kilometers betekent ook minder kans om een verkeersboete te krijgen. Een logisch gevolg hieruit zou zijn dat het aantal verkeersboetes ook naar beneden is gegaan. Dat is echter niet het geval. De Federale Politie maakte bekend dat we in 2017 3,4 miljoen keer werden geflitst. Dat is zo’n 100 000 keer meer dan in 2016. Verkeersboetes leveren de Belgische staatskas zo minstens €493 000 per dag op.

Een mogelijke reden voor de stijging is het feit dat we meer en meer gewestwegen gebruiken om ons met de auto te verplaatsen en snelwegen vermijden door de vele files. Op gewestwegen mag je uiteraard minder snel rijden waardoor de reistijd langer is dan bij fileloze snelwegen. Die verloren tijd proberen we in te halen door te snel te rijden. Een stijging in verkeersboetes is dan een logisch gevolg. We zijn alvast benieuwd naar de cijfers van 2018.

Heb je zelf al ondervonden dat je ook op gewestwegen geflitst kan worden. Bereken dan hieronder je verkeersboete of stel je vraag meteen aan een van onze specialisten.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5581 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!