Trajectcontroles: waar vind je ze en wat registreren ze?

Chauffeurs met een zware voet die enkel remmen bij het zien van een flitspaal zijn zich vaak niet bewust van de risico’s van overdreven snelheid. Daarom werd in juni 2012 in Vlaanderen het eerste trajectcontrole systeem op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk in gebruik genomen. Sinds 2012 kwamen er ook op andere punten trajectcontroles bij. Op de planning voor 2018 en 2019 staan nog eens 20 extra controlepunten die samen met de flitsmarathons van de politie onze snelheid moeten verlagen en de verkeersveiligheid verhogen. Hoog tijd dus om het gaspedaal los te laten en de trajectcontrole wat grondiger te bekijken.

  • Trajectcontroles controleren niet enkel snelheidsovertredingen.

  • Gewone flitspalen zullen hierdoor echter nooit volledig kunnen vervangen worden.

  • Dankzij trajectcontroles daalt ook het aantal ongevallen.

Wat is een trajectcontrole?

Bij een trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg. Op die manier worden opnames gemaakt van alle voorbijrijdende voertuigen en doorgestuurd naar een computer die de gemiddelde snelheid berekent. Ligt je snelheid tussen de twee meetpunten hoger dan de toegestane snelheid, dan worden de gegevens van de snelheidsovertreding doorgestuurd naar de federale politie. Het parket staat in voor de vervolging. Sinds de invoering van het FMS (het IT-platform Fines Management Services) worden ook overtreders met een bedrijfswagen rechtstreeks aangeschreven over hun verkeersboetes.

Registreert trajectcontrole enkel snelheidsovertredingen?

Bovenop snelheidsovertredingen, registreert de trajectcontrole ook auto’s die over de pechstrook rijden en geseinde voertuigen. Dat geldt trouwens niet enkel voor Belgische overtreders. De nummerplaatherkenningssoftware van de trajectcontrole registreert ook de nummerplaten van auto’s uit alle omliggende landen.

Worden flitspalen vervangen door trajectcontroles?

Op bepaalde plekken, zoals in bochten in verkeerswisselaars of op ringwegen met korte trajecten tussen de op- en afritten, zijn trajectcontrolesystemen technisch niet mogelijk. Trajectcontroles zullen dus nooit de gewone flitspalen volledig vervangen in de jacht op snelheidsovertreders. Dit betekent ook dat er nog steeds chauffeurs zullen zijn die een snelheidsovertredingsboete trachten te ontlopen door ter hoogte van de flitspaal te remmen.

Wat is de invloed van trajectcontroles op de verkeersveiligheid?

Het eerste proefproject op de E17 werd positief beoordeeld wat betreft de verkeersveiligheid. Uit onderzoek van Transport & Mobility Leuven en een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat de snelheidsovertredingen sterk dalen, net als het aantal ongevallen. En die positieve resultaten beperken zich niet tot de afstand van de trajectcontrole. Ook voor en na de gecontroleerde zone dalen de snelheidsovertredingen en ongevallen. Bovendien verloopt ook de algemene verkeersstroom gelijkmatiger en aangenamer.

Trajectcontroles werken dus! Ben je toch geflitst en wil je weten wat een boete voor overdreven snelheid je kost? Bereken je verkeersboete met onze handige boetecalculato

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 6110 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!