Meer snelheidsovertredingen, maar Belg wil meer controles

Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het BIVV blijkt dat Belgen veel snelheidsovertredingen begaan, maar wel meer controles willen.
  • We begaan met z’n allen meer snelheidsovertredingen, maar willen toch meer controles.

  • Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête blijkt dat Belgen een hypocriete relatie hebben met hun wagen.

  • Een grote meerderheid wil ook dat het alcoholslot voor recidivisten en het fluovestje worden verplicht.

  • De fiets is niet populair in Wallonië, wel in Vlaanderen en Brussel.

We rijden met z'n allen te snel, begaan daardoor meer snelheidsovertredingen, en toch wil driekwart van de Belgen meer controles. Dat kan worden geconcludeerd uit de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Met andere woorden: de Belg heeft een hypocriete relatie met zijn wagen.

Driekwart meer snelheidsovertredingen

Zowel in Vlaanderen als Wallonië blijft de wagen het belangrijkste vervoermiddel. Uit de enquête blijkt daarenboven dat we het gaspedaal maar al te graag indrukken. En hoewel we met z'n allen meer snelheidsovertredingen begaan, staan we toch niet echt kritisch ten opzichte van ons rijgedrag. Zo geeft 72 procent van de ondervraagden toe dat ze zich buiten de bebouwde kom niet altijd houden aan de snelheidslimieten. Algemeen wordt geconcludeerd dat jongeren meer risicogedrag vertonen dan ouderen.

Voorstander van alcoholslot en fluovestjes

Ongeveer 58 procent van de 2.100 ondervraagde Belgen ouder dan 16 blijkt voorstander te zijn van extra snelheidscontroles, terwijl zo'n 25 procent van de Belgen vindt dat er te veel wordt geflitst. Nog een groter aantal, namelijk 73 procent, is te vinden voor meer alcoholcontroles. Ongeveer 81 procent is ook voor het alcoholslot voor recidivisten en de verplichting van het fluovestje voor voetgangers en fietsers in het donker (67 procent).

Fietsen populairder in Vlaanderen en Brussel

De voorbije 5 jaar is het algemene verkeersONveiligheidsniveau niet spectaculair toe- of afgenomen. Wel zijn er enkele verschillen op gewestelijk vlak. Zo voelen vrachtwagenbestuurders en bromfietsers zich het veiligst in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Fietsers voelen zich dan weer duidelijk meer op hun gemak in het Vlaamse Gewest. Vandaar dus het verschil in het aantal fietsen ten noorden en ten zuiden van de taalgrens. Terwijl slechts 1 procent van de Walen fietst, wint de fiets steeds meer aan populariteit in Vlaanderen en Brussel.

Boetes voor snelheidsovertredingen kunnen hoog zijn. Wil je graag weten hoe hoog jouw boete zal zijn, dan kan je die laten berekenen door onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5073 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!