Helft woon-werkongevallen gebeurt met fiets?

Waarom wordt er meer naar het werk gefietst? Wat is een conflictvrij kruispunt? Boetecalculator geeft antwoord op basis van een studie.
  • Waarom er meer naar het werk gefietst wordt
  • Waarom de meeste ongevallen gebeuren op een rechte weg
  • Wat is een conflictvrij kruispunt

 

Waarom wordt er niet meer werk gemaakt van conflictvrije kruispunten? Hoe helpen dergelijke kruispunten fietsers veiliger door het verkeer? Dat het innen van verkeersboetes niet voldoende is om de algemene veiligheid op onze wegen te garanderen, is inmiddels wel duidelijk. Toch blijkt uit een analyse van verzekeraar KBC dat kruispunten niet per definitie de grote boosdoeners zijn. Waar is de problematiek van de fietsveiligheid dan het grootst?

 

 

Waarom er meer naar het werk gefietst wordt

De fiets werd de laatste jaren aanzienlijk populairder als pendelmiddel. Niet verrassend aangezien auto’s steeds meer in de file staan, verkeersboetes de laatste jaren gestegen zijn en openbaar vervoer nog sterk afhankelijk is van de locatie van zowel de werknemer als de werkgever. Bovendien werden er ook tal van stimulerende initiatieven, zoals de fietsvergoeding, genomen door de regering om de fiets te promoten voor woon-werkverkeer.

 

De stijging van het aantal fietsers heeft uiteraard een directe invloed op het aantal ongevallen met fietsers. En hoewel er vooral naar kruispunten gewezen wordt, blijkt nu uit de studie van KBC dat maar liefst 45% van de woon-werkongevallen met fietsers op een rechte weg gebeuren.

 

 

Waarom de meeste ongevallen gebeuren op een rechte weg

De kruispunten blijken alsnog verantwoordelijk voor zo’n 21% van de ongevallen. Ook opmerkelijk is dat het vooral ‘enkelvoudige’ ongevallen zijn waar dus geen andere weggebruikers bij betrokken zijn. Wat is dan wel de oorzaak van de woon-werkongevallen met fietsers?

 

Meestal gaat het om een eenvoudige val- of glijpartij volgens verzekeraar KBC. Ook is het zo dat 2/3de van deze ongevallen gebeuren op minder dan 2 kilometer van de woonst of het werk. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mensen in hun vertrouwde omgeving op automatische piloot beginnen te rijden en dus minder voorzichtig zijn.

 

 

Wat is een conflictvrij kruispunt

Hoewel deze studie geen wetenschappelijk onderzoek is en het dus niet als referentie voor heel Vlaanderen of België kan gebruikt worden, geeft het wel een goed beeld van de problematiek. En ook al blijkt niet alle schuld bij de kruispunten te liggen, er moet alsnog werk gemaakt worden van meer veilige conflictvrije kruispunten.

 

Op een conflictvrij kruispunt kan je als voetganger of fietser oversteken vooraleer auto’s groen licht krijgen om af te slaan. In Nederland zijn klassieke verkeerslichten inmiddels zelfs verboden. Wanneer zal Vlaanderen hier werk van maken?

 

 

Uiteraard behoort sensibilisering met campagnes, politiecontroles en verkeersboetes nog steeds tot de belangrijkste elementen om het verkeer veiliger te maken voor iedereen. Wil je meer weten over wat te doen na een ongeval of heb je zelf een overtreding begaan? Bereken je verkeerboete met onze handige boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5275 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!